Faceți căutări pe acest blog

marți, 2 aprilie 2024

Ateliere de lectură şi gândire critică pentru elevii din învăţământul primar

Analfabetismul funcţional ca fenomen înregistrat în statistici recunoscute naţional şi european reprezintă o provocare cu care se confruntă din ce în ce mai mulţi tineri. Capacitatea de lectură şi înţelegere a unui text constituie o problemă acută, ca urmare postpandemică a utilizrii necontrolate a dispozitivelor tehnologice şi a schimbării dinamicii relaţiilor interumane.
Fiindcă această competenţă trebuie cultivată din perioada prealfabetizării copiilor, se identifică un raport de dependenţă între activitatea de ascultare şi cea de lectură individuală conştientă. În cadrul proiectului Erasmus+ “Împreună pentru o comunitate şcolară de succes”, cu numărul de referinţă 2023-1-RO01-KA122-SCH-000120827, în perioada 28-29 martie 2024 au fost organizate ateliere de lectură cu voce tare, "Voce de poveste. Rolul activităţilor de ascultare şi comprehensiune n prevenirea analfabetismului funcţional", susţinute de Alina Oancea, psiholog, scenarist, autoare de cărţi pentru copii. Participanţii au fost circa 150 de copii din 5 clase primare de la Şcoala Gimnazială "Miron Costin" şi s-a avut în vedere lectura expresivă a unei poveşti. În cadrul atelierelor, elevii au fost încurajaţi să îşi exprime emoţiile, să facă supoziţii despre personaje pe marginea unor indicii, s-a urmărit înţelegerea unor termeni noi, crearea unor asocieri, recurgând la experienţa personală, la motivaţia unor alegeri. La final, s-a evaluat implicarea tuturor elevilor, motivaţia de a răspunde, formularea unor enunţuri elaborate pentru a exprima mesajul textului, capacitatea de prelucrare a informaţiilor audiate, consemnându-se observaţiile, indicaţiile particulare pentru percepţie complexă a poveştii. Activitatea a fost de impact, o formă de demonstracţie practică a lucrului cu cartea, cu textul, fiind valorizate experienţele copiilor, competenţele de comunicare în limba maternă, asigurând o atmosferă antrenantă propice învăţării.